Jumaat, 18 September 2015

Bunga pilihan

Salam jumaat semua...

Rasanya perempuan dan bunga x dpt dipisahkan kan..
setiap orang ada bunga kesukaan masing2...
dan kadang2 bunga jd lambang orang yang bercinta...
bagi tiga kuntum bunga ros merah ada tafsiran sendiri..
Ros putih tafsiran lain, ros kuning lain...
aku x pandai bab2 bunga ni...
dan kurang minat jgk...
tapi betul la org ckp...
bila seseorang bg kita bunga automatik mcm dihargai je...
bukan la nak romantik bagai, tp lebih pd tunjuk kasih sayang tu...
yela lelaki kan susah nak ckp sayang awak, i love you ke...
kadang2 diorang lagi xde feel nak bg bunga...
bertuah la empunya badan kalau suami jenis sentiasa menghargai isteri...
bagi suprise bunga...ttb je bunga ada dlm kereta...
xpun balik rumah bunga segar ada atas meja...
siap ada kad ucapan khas, bonus coklat fevret isteri...
ha tu org lain..aku x suka coklat...
apa2 jenis bunga la, jangan bunga tahi ayam sudah...huhu

so sbnrnya aku ada satu bunga yang aku paling suka.....
semua bermula bila seseorang hadiahkan aku bunga tu...
siap dlm poly-bag lagi...
x ingat apa makna dia bg tu...
cerita lama, tp ttp meninggalkan kesan dlm hati....
ye yang pasti bunga tu sentiasa pandang ke arah matahari...
apa pun terjadi ttp pandang ke depan
jgn menoleh ke belakang....






Selasa, 1 September 2015

Ulser mulut.

Asslamualaikum..
Perkara paling sakit bila ada ulser kat mulut,
sometimes org panggil mata ikan...
lagi2 bila pakai braces..bibir luka sbb kena bracket
sejak pakai braces setiap bulan kena ulser..
Nak senyum susah, nak makan susah...Allahu..

Sebab-sebab boleh jadi ulser
   1 - Tergigit / terkena benda tajam/terkena bracket braces.
   2- Kurang zat besi, asid folik dan vitamin B2.
   3- Jangkitan kulat, bakteria
   4- Ada orang cakap biarkan perut kosong dlm jangkamasa waktu yang lama..kena cepat2 makan..
   5- Kurang minum air.

So cara rawatan, kerap kumur2 dengan ubat kumur2/ listerine.then sy ada beli cover bracket..so pasang kat bracket y terkena ulser tu..ataupun tampal wax kat bracket..
Beli ubat kat farmasi, tak pun kalau korang boleh tahan sakit letak garam kasar kt tempat ulser.
Pedih mmg pedih tapi mmg berkesan...selalu guna garam je kalau terlalu berdenyut..sbb garam tu nt akan menyebabkan tmpt ulser jadi kebas, so kurang sakit..
tapi mula2 letak garam siap sedia tahan sakit..cara ni x sesuai bagi orang yang tak tahan sakit..

dan waktu menulis ni pun ada dua ulser..bawah lidah x bp sakit tp susah nk nguyah..Alhamdulillah da ok sikit..satu lagi bibir sebelah kanan...y ni masih baru...adehhh...

Ujiann..





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...