Khamis, 22 Mac 2012

perpisahan terakhir

"Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil."


pagi ni aku terasa hatiku kosong..ingin sekali mendengar suara mu wahai abah...menatap wajah mu...terlalu sarat hati ini merindukan mu..semoga rohmu tenang disana..kami anak-anakmu akan selalu mendoakanmu...

pagi khamis 26-01-12..
pagi tu abah teringin nak makan cucur bawang..cakap ngan mak dan mak terus buat..ruginya aku tak bersarapan pagi tu dengan mak,abah..pastu masa aku sedang berkipas dekat katil acu..nmpk abah keluar bilik.. aku tanya, abah nak pergi mana?..abah jwb nak pegi kedai gunting rambut dengan acu..kemudian abah berlalu..aku hanya memandang kelibatnya pergi..kemudian tengahhari tu abah balik beli sayur terung, sedangkan sayur terung tempoh hari pun belum habis lagi...ku pujuk emak..xpe mak, nanti adah wat tumis je..kan favourite abah..pastu abah pegi memancing kat kolam ikan keli dia dengan acu, dengan mak..abah cakap kail ikan yang gemuk-gemuk je, yang ade telur..  bila dapat ikan terus abah siang kat situ..ada la dlm 5 ekor mak ngan acu pancing..kemudian mak masuk rumah, abah berdiri depan pintu..mak ckp ngan aku..tgk dah, muka abah kamu sebijik mcm muka arwah atuk kan..rupanya tanda tu da ada..tp x sedar.. pastu da siap masak aku ckp nak buat kuah apa mak..ada labu kan dalam peti ais..buat masak lemak labu la ye..da tengah masak abah cakap masuk kan la peria dlm tu, mesti sedap..mak ngan anis ckp pahitlah abah lau masuk peria dlm tu..aku just ckp xpe mak kita try..tp last2 x buat jgk..
ptg tu aku dpn laptop, abah tegur sbb asyik laptop je, cuba sapu2 rumah, sapu halaman, lau abah xde sape yang nak sapu..Ya Allah, lalainya aku waktu tu...tegar aku melihat abah yang menyapu bwh pokok rambutan..aku nak tolong tp da siap jd tolong bakarkan je..waktu magrib tu abah cepat2 siap katanya nak pergi surau.. rupanya itulah kali terakhir aku melihat dia..
jam dah pukul 9, selalunya abah dah balik dari surau, aku hidang tuk mkn mlm, aku ckp kat mak, xpela kita mkn dulu la mak..tgh mkn separuh kak ipar ketuk pintu, ckp ade org exciden..Ya Allah, br je isnin td ade kereta jatuh parit depan rumah. nasi yang aku jamah x sempat abes, terus bergegas pakai tudung keluar dgn mak, anis , acu... kejadian tu selang 1 rumah je...dr jauh aku tgk org ramai dan seseorang terbaring di atas jln..seluruh bdnnya ditutup dgn kain.....along menerpa kat mak.."sabar mak" ...Ya Allah, hanya Engkau saja yang tahu perasaan ku...Abah....kau pergi tinggalkan kami...air mata deras mengalir..tanpa menghiraukan keadaan sekeliling...Ya Allah abah..itu saja kata2 yang terbit dr bibir...

* maaf x dpt teruskan cerita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...