Isnin, 23 Mei 2016

Hujan Lebat

Alhamdulillah...
hujan lebat...
teringat kenangan masa kecik dulu..
nak tau..baca sampai habis 

Do'a ketika hujan..
 
Dari Ummul Mukminin, ’Aisyah radhiyallahu ’anha,

إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا رَأَى الْمَطَرَ
 قَالَ اللَّهُمَّ صَيِّباً نَافِعاً

Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam ketika melihat turunnya hujan, beliau mengucapkan, ”Allahumma shoyyiban nafi’an [Ya Allah turunkanlah pada kami hujan yang bermanfaat]”. (HR. Bukhari no. 1032)

Turun Hujan juga waktu mustajab utk berdo'a

Begitu juga terdapat hadits dari Sahl bin Sa’d, beliau berkata bahwa Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam bersabda,

ثِنْتَانِ مَا تُرَدَّانِ الدُّعَاءُ عِنْدَ النِّدَاءِوَ تَحْتَ المَطَرِ

Dua do’a yang tidak akan ditolak: [1] do’a ketika adzan dan [2] do’a ketika ketika turunnya hujan.” (HR. Al Hakim dan Al Baihaqi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan. Lihat Shohihul Jaami’ no. 3078).
 

Khamis, 19 Mei 2016

Epilog seorang manusia

Epilog seorang manusia
Fitri Clique
 

Kadangkala kita rasa diguna
Demi kepentingan mereka
Kadangkala kita rasa terhina
Rasa kerdilnya di dunia
Rasa bersendirian

Biarkan kita rasa susah
Jangan biar kita susahkan mereka
Terbitkan keikhlasan hati
Walau kita tak pernah di hargai

Kehidupan diibarat roda
Yang berputar-putar
Mencari destinasi

Oh langit
Tak selalu cerah
Tak selalu mendung
Senyumlah sentiasa
Jangan sedih

Ada yang rasa diri hebat
Jalan dongak ke langit
Pandangan semua orang salah
Dia saja yang betul

Megah berkata-kata
Namun kosong bicara
Astaghfirullah al azim

* selalu dgr lagu ni kat ikim...best...

Rabu, 18 Mei 2016

Kucing

Assalamualaikum...

kali ni nak cerita pasal kucing...
kucing binatang paling comel kot...
boleh jadi peneman bila sorang2...
dahla manja, gebu, boleh ajak sembang...
pastu biasa tgk org y suka kucing ni seorang yang penyayang...
macam cikgu kiwi...hehe
rumah dia banyakkkk kucing...

aku suka tgk kucing....kalau tgk sekali ya Allah comelnya...
lagi2 tgk kt fb oh my jep...
paus berbulu..kucing2 y ummi tu bela semua comel2...
tapi sayangnya kan....
aku....
sebenarnya takut kucing!!


Jumaat, 6 Mei 2016

Syadiq aka iman...

Bismillah

tahun ni syadiq exam SPM...
kejap je masa berlalu...
dah tinggi dari makcik dia...
dia lahir tahun 1999..
masa tu aku darjah 6..
abah amik dr sekolah agama...
terus pusing pantai beli sate..
muka abah happy je masa tu..
cakap akk da selamat bersalin...


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...