Selasa, 12 April 2016

Panas dunia...




Panas dunia

Sekarang ni Malaysia tgh mengalami musim panas…
Rata2 tempat kurang hujan…
Ada hikmahnya…
Kalau kt kg lagi terasa bahang…
Pagi pukul 10 da rs terik matahari…
Lagi2 masuk tghhri ke petang…
Macam kena panggang…
Mandi dua tiga kali…
Kurangkan buat kerja luar…
Sawah pun kering…
Mmg ujian utk petani kt kg…

Masa tghhri berkipas pun rs panas…
Sbb udara kering…
Aku siap sedia penyembur air kt tepi…
Basahkan tuala..dlm 5 minit kering balik…
Dah pulak kat kg mmg xde aircond…
Pekena buah tembikai sejuk2 ni fuhh nikmat…


Nak habaq ni, jgn biasakan dgn aircond…
Mmg sejuk, tapi nnt nak berpeluh sikit da x selesa
Pernah dgr cerita anak sorg kawan ni…
Rumah dia mmg ada aircond…
Jadi bila balik kg xleh tahan…
Kg ada kipas je…
Pastu xnak keluar kereta…
Sbb dlm kereta kan ada aircond…
Merengek2 nak balik rumah bandar….
Siapa yang susah…kita jgk…
Tu budak kecik…
Kalau kita pun mungkin berubah jgk…
Kecik dulu boleh tahan panas…
Tapi kerja dlm aircond, rumah ada aircond…
Ttb jd x tahan kan…
Aircond boleh tp terhadkan penggunaanya…
Jadilah pengguna yang bijak..
Lagi2 musim panas ni….boleh la on aircond tu…

Haish baru panas dunia kan…
Mcmmn nnt panas kat akhirat…
Kat padang masyhar…matahari sejengkal je dr kepala….
Allahuakbar…




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...