Monday 18 January 2016

Terobek student's life..



Assalamualaikum...
Baca kisah y viral skrg ni pasal student kelaparan,
Alhamdulillah untung sekarang ada makanan free..
Tapi siapa cepat dia dapat rasanya..aku pun x pasti…

Bukan nak ungkit, tapi nak mengingat balik je..
Zaman dulu, tak tgk jauh la..10 tahun lepas,
start as student life - tahun 2006.
time tu pun dah ada org yang joli sakan.
Dapat duit ptptn terus habis dlm sebulan..
Dapat satu semester dalam RM3K,
Tolak yuran semua tgl la dlm RM1.2K camtu
Survive la utk 3 bulan lebih…
Tapi pandai la budget. Bukan beli sebarangan…
Selama 3 tahun lebih belaja aku x jalan mana2 pun…
Kawan2 yang lain siap p langkawi, padang besar, 
shopping hujung minggu..
Aku just duk dlm bilik, sbb tau nnt duit tak cukup…
just last sem je ada p rumah prof, mentor SDG.
pastu p muzium padi n rumah Lan..

Lepas tu start sem 4 ke aku wat part time,
Kerja kat makmal computer kolej,
Walaupun tak la dpt byk, tp bolehla cover tuk makan,
tiket balik kg..Alhamdulillah..
Pastu dah jd senior aku ngan roommate bwk periuk nasi…
Bukan x pernah berlapar, aku pernah cerita rsnya dlm entry sebelum ni…
Pasal kes langsung xde duit dlm tgn...
kes tahan lapar jgk la..
tp beruntung jgk la, makanan kat uum murah..

dan ada orang ckp zaman sekarang tak sama dengan dulu...
sekarang barang mahal...GST lagi
yup betul tu...
tapi nak ditekankan kat sini pandai berjimat tu...
setengah student ada yang biar papa asal bergaya...
duit topup lagi, hp mahal2... 
sorang student sorang laptop...untung kan...
aku beli laptop masa sem 3, tu pun harga RM2K.
sebelum tu buat assignment kat lab..
lab komputer kan banyak...
Laptop mahal sungguh dulu..laptop aku pun bukan jenama terkenal
tapi alhamdulillah masih berbakti sampai sekarang
dlm 8 tahun baru 3 kali format... kena pandai jaga..
pendrive 1gb pun harga RM89 , sampai sekarang  masih elok..
tapi pikir2 timbang tara barang dulu pun mahal...
lagi sekarang ada baucer buku...
time kami dulu dengan baki duit tu la beli buku...
sebab tu ramai junior pinjam buku senior...

ni pendapat aku je, x setuju xpe...
yang penting dapat duit ptptn tu jgn terus enjoy..
yang penting pandai manage...
jgn tersedak hujung2 sem tepon mak ayah suh bank in duit...
sedangkan kita x tau betapa susah mak ayah nak dptkan duit...

tapi aku ada kenal sorang kakak ni...
mmg dia pandai manage...bukan kedekut..
dah duit dia kan...
makan x meriah sangat...kdg ambik ikan bilis ngan telur..
pandai pulak tu...selalu dekan..
habis belaja dia siap ada baki dlm RM3K macam tu rasanya... 
bayangkan betapa jimatnya dia...

sekian bebelan aku tuk kali ni..


pendrive zaman study..yang ni dah byk kali format..virus..

No comments:

Post a Comment