Selasa, 1 September 2015

Ulser mulut.

Asslamualaikum..
Perkara paling sakit bila ada ulser kat mulut,
sometimes org panggil mata ikan...
lagi2 bila pakai braces..bibir luka sbb kena bracket
sejak pakai braces setiap bulan kena ulser..
Nak senyum susah, nak makan susah...Allahu..

Sebab-sebab boleh jadi ulser
   1 - Tergigit / terkena benda tajam/terkena bracket braces.
   2- Kurang zat besi, asid folik dan vitamin B2.
   3- Jangkitan kulat, bakteria
   4- Ada orang cakap biarkan perut kosong dlm jangkamasa waktu yang lama..kena cepat2 makan..
   5- Kurang minum air.

So cara rawatan, kerap kumur2 dengan ubat kumur2/ listerine.then sy ada beli cover bracket..so pasang kat bracket y terkena ulser tu..ataupun tampal wax kat bracket..
Beli ubat kat farmasi, tak pun kalau korang boleh tahan sakit letak garam kasar kt tempat ulser.
Pedih mmg pedih tapi mmg berkesan...selalu guna garam je kalau terlalu berdenyut..sbb garam tu nt akan menyebabkan tmpt ulser jadi kebas, so kurang sakit..
tapi mula2 letak garam siap sedia tahan sakit..cara ni x sesuai bagi orang yang tak tahan sakit..

dan waktu menulis ni pun ada dua ulser..bawah lidah x bp sakit tp susah nk nguyah..Alhamdulillah da ok sikit..satu lagi bibir sebelah kanan...y ni masih baru...adehhh...

Ujiann..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...