Jumaat, 30 Mac 2012

apa yang ku alami...

 
★ Saya masih boleh ketawa tapi HATI saya kosong..
★ Saya SEDIH tapi tidak boleh menangis..
★ Saya SUNYI tapi tidak boleh keluar daripada kesunyian walau ada orang di sisi..walaupun saya tahu ada ALLAH sentiasa dekat daripada urat nadi..
★ Saya tidak bersemangat walaupun cuba membakar KEKUATAN..
★ Saya diserang CINTA tapi tidak pergi walau cuba menyisih..
★ Saya didatangi RINDU yang berlebihan, tidak meminggir juga walau cuba merengkuhnya..
★ Saya seakan-akan JATUH di tempat gelap dan akhirnya saya MENULIS :

"Saya ada di dalam GELAP, jika saya ada di dalam gelap..adakah awak akan MENARIK saya?"

>>> Sahabat, selagi kita HIDUP di dunia..selagi masih memikul TANGGUNGJAWAB dan AMANAH TUhaN..selagi itulah menjadi KEWAJIPAN kita BERPESAN-PESAN dan saling mmbantu ke arah KEBAIKAN
copy from fb Farah Oren :)

Sabtu, 24 Mac 2012

Acu masuk hospital


Assalamualaikum...



Sgt sedih bila tgk acu sakit mcm ni...ade tonsil...dia xleh telan air...bibir dia pecah2..lidah sampai kale putih..tekak kering...ptg jumaat terus rushing balik kg sbb mak bgtau acu demam da tiga hari...esok pagi2 bwk acu p klinik..doktor nak inject tp dia keraskan badan...nak xnak doktor buat surat suruh antar hospital terus sbb mmg kena masuk air...sampai hospital aku tunggu kat luar...tp tb2 attendan hospital panggil aku suh masuk...sbb acu keraskan badan xnak kena cucuk amik darah...kata attendan dia nak kakak dia ada...Ya Allah mmg sgt susah nak pujuk acu...Aku sampai menangis pujuk dia bila 3 org attendan hospital pegang tgn dia nak amik darah...Mak duduk tepi je sbb tgk mak pun da letih...lastly dpt jgk amik darah dia lepas bergelut ngan adik...pastu acu kena warded...dia bebel2 ckp nak balik...nak balik...tp nak wat cmne terpaksa pujuk dia ckp elok2...

sbnrnya acu bole masuk special wad sbb dia ade kad oku..mcm mn ntah proses tu jd lmbt...sampai la acu keluar hospital dia duk wad biasa...dan sepanjang acu kena warded dia langsung x tinggal sembahyang...ni mmg aku tabik spring laju2 kat dia...dia istimewa dia sakit tp dia tau tanggungjawab dia walaupun bg pandangan kita solat dia mcm x sempurna..tp pandangan Allah tu yang penting...aku tgk sekeliling...mereka sempurna ada akal utk berfikir..tp solat x jaga...rs x malu ke tgk bdk y istimewa mcm dia pun tau tanggungjawab seorang muslin even tgh sakit...n acu tau cara solat org sakit mcm mana...ubat mmg dia xnak telan...terpaksa suruh nurse hancurkan ubat dulu......mak stay hospital sbb acu nak mak jgk...aku pg2 siap masak buat bekal tuk mak kemas rumah terus gerak p hospital...mlm pukul 10 br gerak balik...penat jgn ckp la...mmg penat...tp memikirkan mak lagi penat aku lupakan je penat aku y x seberapa tu...dgn tido dlm kereta..mkn x tentu.....aku belajar erti tanggungjawab..sedih bila acu ckp...acu nak abah...acu rindu abah...ms tu aku bukan sengaja nk keluar tp aku xnak acu tgk air mata aku...seboleh2nya aku kena kuat depan dia...kemudian hari selasa tghhri aku terpaksa balik shah alam..aku minta maaf dgn mak sbb terpaksa tinggalkan mak ngan acu...sbb ptg tu aku ade interview..aku bertolak p shah alam dgn berat hati...

Alhamdulillah pg khamis acu da boleh keluar... Kesian kat mak...sbb dlm tempoh 3 bulan ni mak non stop x rehat...Bulan 1 arwah abah exsiden...bln 2 kak awa bersalin...bulan 3 acu admitted hospital...harap bulan2 seterusnya baik2 saja...insyaAllah....


video ni aku rakam masa dia nak solat zuhur..
pastu mak suh jgn kacau dia..

Khamis, 22 Mac 2012

perpisahan terakhir

"Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil."


pagi ni aku terasa hatiku kosong..ingin sekali mendengar suara mu wahai abah...menatap wajah mu...terlalu sarat hati ini merindukan mu..semoga rohmu tenang disana..kami anak-anakmu akan selalu mendoakanmu...

pagi khamis 26-01-12..
pagi tu abah teringin nak makan cucur bawang..cakap ngan mak dan mak terus buat..ruginya aku tak bersarapan pagi tu dengan mak,abah..pastu masa aku sedang berkipas dekat katil acu..nmpk abah keluar bilik.. aku tanya, abah nak pergi mana?..abah jwb nak pegi kedai gunting rambut dengan acu..kemudian abah berlalu..aku hanya memandang kelibatnya pergi..kemudian tengahhari tu abah balik beli sayur terung, sedangkan sayur terung tempoh hari pun belum habis lagi...ku pujuk emak..xpe mak, nanti adah wat tumis je..kan favourite abah..pastu abah pegi memancing kat kolam ikan keli dia dengan acu, dengan mak..abah cakap kail ikan yang gemuk-gemuk je, yang ade telur..  bila dapat ikan terus abah siang kat situ..ada la dlm 5 ekor mak ngan acu pancing..kemudian mak masuk rumah, abah berdiri depan pintu..mak ckp ngan aku..tgk dah, muka abah kamu sebijik mcm muka arwah atuk kan..rupanya tanda tu da ada..tp x sedar.. pastu da siap masak aku ckp nak buat kuah apa mak..ada labu kan dalam peti ais..buat masak lemak labu la ye..da tengah masak abah cakap masuk kan la peria dlm tu, mesti sedap..mak ngan anis ckp pahitlah abah lau masuk peria dlm tu..aku just ckp xpe mak kita try..tp last2 x buat jgk..
ptg tu aku dpn laptop, abah tegur sbb asyik laptop je, cuba sapu2 rumah, sapu halaman, lau abah xde sape yang nak sapu..Ya Allah, lalainya aku waktu tu...tegar aku melihat abah yang menyapu bwh pokok rambutan..aku nak tolong tp da siap jd tolong bakarkan je..waktu magrib tu abah cepat2 siap katanya nak pergi surau.. rupanya itulah kali terakhir aku melihat dia..
jam dah pukul 9, selalunya abah dah balik dari surau, aku hidang tuk mkn mlm, aku ckp kat mak, xpela kita mkn dulu la mak..tgh mkn separuh kak ipar ketuk pintu, ckp ade org exciden..Ya Allah, br je isnin td ade kereta jatuh parit depan rumah. nasi yang aku jamah x sempat abes, terus bergegas pakai tudung keluar dgn mak, anis , acu... kejadian tu selang 1 rumah je...dr jauh aku tgk org ramai dan seseorang terbaring di atas jln..seluruh bdnnya ditutup dgn kain.....along menerpa kat mak.."sabar mak" ...Ya Allah, hanya Engkau saja yang tahu perasaan ku...Abah....kau pergi tinggalkan kami...air mata deras mengalir..tanpa menghiraukan keadaan sekeliling...Ya Allah abah..itu saja kata2 yang terbit dr bibir...

* maaf x dpt teruskan cerita

Jumaat, 16 Mac 2012

abah...


abah....
di hening ini...
masih terbayang bayanganmu...
senyumanmu...
renungan matamu...
setiap kata-katamu...
yang sentiasa mengiringi perjalanan hidupku...

walau bibirku menguntum senyum...
di tubir mata tetap mengalir jernih...
titis-titis yang sukar diseka...
terasa sepi tanpamu dalam hidupku...

pemergianmu sungguh tiba-tiba...
meragut kelapaanku yang diulit leka...
satu persatu kata-kata menerpa di minda...

oh abah..
di mana lagi boleh ku cari gantimu...
tidak ku lupa seusai solat..
ku sedekahkan fatihah buatmu...

ku tatap potret-potretmu...
ya Allah betapa aku merindui dia....
setiap malam ku berharap...
andai dikau hadir dlm mimpi-mimpiku...
ingin ku dakap dikau seeratnya...

walau aku berusaha memujuk hati ini...
air jernih itu ttp mengalir jua..
bukan aku tidak redha ya Allah...
tetapi kerna ku terlalu menyayangi dirinya..
sedangkan ku tahu hanya Kau lah y paling utama...

oh abah...
tenanglah kau di sana....
aku akan sentiasa mendoakan utk dirimu...
walau sehebat mana pun lelaki yang akan hadir dlm hidupku...
kedudukan abah dlm hatiku...
takkan siapa boleh merampasnya..


al-fatihah utk arwah abah
26 januari 2012

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...